Успіх

До або від. Як люди мотивуються

Ми вже писали в статті , що вони мають 2 або 3 полюса. У даному випадку Мотивація має полюс До позитиву і ВІД негативу. Розберемо докладніше.

Наведемо приклад на відомій притчі про будівництво храму.

Сталося це в Середні століття.
Чернець, який керував будівництвом собору, вирішив подивитися, як працюють муляри.
Він підійшов до першого і попросив його розповістипро своїй роботі.
– Я повинен працювати по каменю різцем, я заробляю цим гроші. Тепер моя сім’я не буде голодувати – відповів майстер стримано.
Чернець побачив другого муляра і запитав про його роботу.
– З боку здається, що я ріжу камінь. Але насправді я будую Храм, який простоїть тисячу років. Я будую майбутнє – посміхнувшись, відповів другий муляр.

На даному прикладі ми бачимо, що 2 людини виконують одну і ту ж роботу, але з різною мотивацією. В цьому і є головна відмінна риса полюсів метапрограми мотивації.

Мотивація ВІД негативу

Перед тим як здійснити будь-яку дію, будь-якій людині необхідно уявити кінцевий результат, що станеться, що не відбудеться, як і наскільки буде погано, якщо не вчиняти дії, які плюси і досягнення будуть, якщо що-то зробити.

Люди ВІД негативу мотивуються негативними наслідками бездіяльності. Що станеться, якщо я цього не зроблю?

Інакше кажучи, ці люди починають діяти, коли хочуть уникнути проблем і наслідків, причому, в даний момент часу – тактичні цілі. Якщо ситуація сприймається більш-менш терпимо, то міняти ситуацію, робити які-небудь дії вони не стануть. Їм важливіше піти від проблем, ніж вирішувати їх, що призводить до проблем у довгостроковому плануванні. Вони здатні переробити багато справ, обробити велику кількість інформації з високою ефективністю при умовах авралу і цейтноту, тобто в ситуаціях, де необхідно діяти тут і зараз, при чому дуже швидко.

Стратегічні, довгострокові цілі або відсутні, або вони не досягаються, так як з’являються все нові загрози, на які людина переключає свою увагу.

Людина з цим полюсом у своїй промові буде явно вказувати на те, чого він хоче уникнути. Пропозиції будуть побудовані, маючи негативну структуру. У мові ми часто будемо чути фрази з часткою «не», або квантори повинності.

Приклади:

– Не хочу хворіти

– Не хочу бути бідним

– Повинен/зобов’язаний

– Необхідно.

– та інші

Повернемося до прикладу вище. Перший муляр повинен працювати, тепер сім’я не буде голодувати – явний приклад мотивації ВІД негативу.

Мотивація До позитиву

Має протилежне значення від полюса Від негативу, але має свої нюанси. В даному випадку людина мотивується планованими, передбачуваними позитивними наслідками своїх дій та рішень. Тобто людина спочатку уявляє завідомо позитивний результат своїх дій. Саме тому він починає діяти, коли бачить для себе відчутну користь від реалізації. У зв’язку з цим такі люди складають плани (не завжди реалістичні), мріють, при цьому, не враховують стартові позиції, обстановку, умови і тд. Таким чином, маючи велику кількість планів, нереалістичних бажань і цілей, страждає опрацювання цих планів, не враховуються ризики, що призводить до провалу мети, або переключення на інші, більш цікаві.

Людина з цим полюсом у своїй промові буде говорити про своїх цілях, маючи позитивну структуру пропозицій. Часто говорять про те, чого хочуть досягти, до чого прагнуть.

Приклади:

– Хочу бути здоровим

– Я стану багатим

– Хочу/прагну/досягну

– Щоб получть. . .

– та інші

Важливо розуміти, що дії, від яких залежить життя людини, і дії, які приносять задоволення не враховуються, так як, апріорі, ми можемо розцінити їх як До позитиву. Наприклад: людині, якій подобаються торти, не потрібно себе мотивувати, щоб з’їсти його.
Мотивація позначає вольові дії для задоволення потреб

Професії і мотивація

Метапрограмний профіль тісно пов’язаний з родом діяльності людини. Власне кажучи, людина вибирає рід діяльності, виходячи з набору метапрограм. На жаль, в житті бувають різні ситуації, і іноді, на одній посаді бувають люди з невідповідними метапрограмами, але, як правило, затримуються надовго.

Кілька прикладів:

Яка мотивація повинна бути у менеджера з продажу? Якщо він займається продажем побутової техніки, косметики, гаджетів і тд – він повинен мати мотивацію До позитиву. Це відноситься і до інших сфер – творчість і креатив, маркетинг, та інші сфери.

А якщо ми говоримо про хірурга – то він повинен бути ВІД негативу, так як будь-яка операція має ризик, і в критичних ситуаціях необхідно швидко і уважно працювати. З цієї ж метапрограмою повинні бути співробітники поліції, служби безпеки, бухгалтерії та інші сфери, де одна помилка може мати серйозні наслідки. Важливо розуміти, що дії, від яких залежить життя людини, і дії, які приносять задоволення, не враховуються, так як, апріорі, ми можемо розцінити їх як До позитиву. Наприклад: людині, якій подобаються торти, не потрібно себе мотивувати, щоб з’їсти його.

Знання полюса метапрограми мотивації дозволяє:

– Знати, як ефективніше мотивувати своїх співробітників – «кнутом» або «пряником»

– Вміти зацікавлювати інших

– говорити з людьми однією мовою